Verwijderen van verstandskiezen

Als de wijsheidstanden mooi in de tandenboog staan, in contact met een boven- of onderliggende tand en perfect gezond zijn, kunnen ze uiteraard gewoon in de mond blijven!

De belangrijkste redenen om wijsheidstanden te trekken zijn:

Plaatsgebrek:

De wijsheidstanden zijn de laatste tanden die in de mond doorbreken en daardoor blijft er voor deze tanden vaak onvoldoende ruimte over in de kaken. Te weinig plaats veroorzaakt verschillende problemen. De tand blijft geheel of gedeeltelijk onder het tandvlees zitten waardoor hij moeilijk of niet te poetsen is. Hierdoor ontstaan sneller gaatjes, ontstekingen en soms abcessen. Soms evolueren deze ontstekingen tot cystes met beschadiging van de voorliggende tand en het omliggende beenweefsel of worden ze een infectiehaard die de algemene gezondheidstoestand kan schaden.

Doordat er niet genoeg plaats is, oefenen de wijsheidstanden druk uit op de andere tanden in de mond. Die kunnen zich daardoor verplaatsen en scheefstand kan optreden.

In de bovenkaak zal de wijsheidstand indien er niet voldoende ruimte is, vaak in de richting van de wang doorbreken in plaats van achter de laatste tand. Daar is hij moeilijk te poetsen en veroorzaakt hij bijtwonden in de wang. Na een tijdje komen er gaatjes waar de tandarts moeilijk bij kan. Uiteindelijk moet de tand dan toch nog verwijderd worden. Op dat moment is de omgeving geïnfecteerd en is meer hinder te verwachten

In de onderkaak gaat de wijsheidstand, als er onvoldoende ruimte is, schuin naar voor groeien waardoor hij tegen de wortels van de voorliggende tand botst. De tandwortels gaan zich dan verder ontwikkelen en komen daarbij soms in contact met de gevoelszenuw die midden in het kaakbeen ligt. Dit is de reden waarom deze tand best verwijderd wordt voordat hij volledig is volgroeid.

Op een röntgenfoto kan de tandarts of orthodontist de noodzaak tot extractie evalueren.

Als duidelijk is dat er niet genoeg plaats is in de mond, nemen we de wijsheidstanden preventief weg, dus voor bovenstaande problemen ontstaan.

Als de wijsheidstanden niet preventief verwijderd worden en er is onvoldoende ruimte in de mond, is de kans groot dat de tanden later toch weg gehaald moeten worden. Dit doordat deze tanden gevoelig zijn voor infectie, ontsteking of cariës.

A-functionaliteit: Het gebeurt ook dat een wijsheidstand niet wordt gebruikt, omdat er in de boven- of onderkaak tegenover de wijsheidstand geen tand zit. In dit geval is het beter om die ene wijsheidstand weg te nemen. Deze tanden groeien soms verder uit omdat ze ‘op zoek’ gaan naar tandcontact. Deze tanden bijten uiteindelijk in het tandvlees van bovenliggende of onderliggende kaak.

Daghospitalisatie

Wijsheidstanden moeten niet altijd onder algemene verdoving verwijderd worden. Al biedt dit wel een aantal voordelen. Zo kunnen alle wijsheidstanden in één keer chirurgisch worden verwijderd, ongeacht de moeilijkheidsgraad. Algemene verdoving maakt de ingreep volledig pijnloos en zo wordt de patiënt niet geconfronteerd met ongemakken tijdens de operatie, zoals geluid, druk. Na de ingreep kan onmiddellijk optimale pijnmedicatie worden toegediend, samen met medicijnen om de zwelling te beperken. Vooral voor de meest angstige patiënten is een volledige verdoving de ideale manier om de ingreep vlot te laten verlopen.

Het kan ook zijn dat je tandarts de tanden verwijdert onder plaatselijke verdoving. Dit gebeurt dan in twee keer, waarbij telkens één kant van de mond wordt behandeld. Op die manier ondervindt de patiënt het minste ongemak van de verdoving, waarbij tanden, lip en één zijde van de tong gevoelloos aanvoelen.