Soms heeft de orthodontist om je tanden mooi te doen passen in elkaar bijkomende hulpmiddelen nodig zoals botankertjes.

Een botanker is een klein metalen plaatje uit titanium dat door de kaakchirurg met 2 of 3 schroefjes op de onder-of bovenkaak wordt bevestigd. Het uiteinde van het botanker steekt uit het tandvlees en kan door de orthodontist worden gebruikt om orthodontische draad of elastiekjes aan te bevestigen.

Hoe wordt een botanker geplaatst?

Het botanker wordt meestal onder plaatselijke verdoving geplaatst. Als de verdoving is ingewerkt maakt de kaakchirurg via een kleine snede het tandvlees los en schroeft d.m.v. kleine schroefjes het botanker vast aan het kaakbot. Daarna wordt het tandvlees weer gehecht. Het plaatsen van het botanker duurt ongeveer 20 minuten.

Belangrijk

• Niet “spelen” met het botanker.
  • Goed schoon houden.
  • Komt het botanker los, neem dan meteen contact op met ons of met de kaakchirurg!

Pijn en zwelling?

Na zo’n 2 à 4 uur is de plaatselijke verdoving uitgewerkt. U kunt dan wat pijn krijgen. De pijn is goed te bestrijden met pijnstillers. U kunt het beste met deze pijnstillers beginnen voordat de plaatselijke verdoving is uitgewerkt. Door de operatie kan uw wang wat gaan zwellen, dat is een normaal gevolg van de ingreep. Deze zwelling zal na 2 dagen het grootst zijn en daarna weer gaan afnemen. Preventief kunt u de eerste uren na de ingreep uw wang koelen met ijsblokjes of een “cold pack”.

Verzorging

Na de ingreep mag u uw tanden weer gewoon poetsen. Ook het deel van het botanker dat in de mond uitsteekt moet u poetsen. Er mag geen vuil rond het ankertje blijven zitten. Poetsen kan het beste met een zachte tandenborstel. De eerste week moet je wat voorzichtig zijn met de wonde, en is het belangrijk om de mond 4x per dag te spoelen met een mondspoelmiddel (chloorhexidine). Hiervoor zal de kaakchirurg een voorschrift voor de apotheek bezorgen.

Heel belangrijk is om niet met de tong met het botanker te gaan “spelen”. Ook met je vingers niet steeds gaan voelen/wiebelen aan het botanker, want dan kan het botanker niet goed vastgroeien. Dit kan de genezing negatief beïnvloeden. Ook het reinigen van het botanker is heel belangrijk. Dit voorkomt losraken.

Wat met de hechtingen?

Voor de hechtingen wordt resorbeerbare draad gebruikt. Ze zijn dus meestal na een tweetal weken opgelost, en verdwijnen spontaan.

Hoe wordt het botanker terug verwijderd?

Als het botanker niet meer nodig is voor de behandeling zullen we u terug doorsturen naar de kaakchirurg die het botanker terug zal verwijderen. Dit gebeurt via een soortgelijke ingreep als de plaatsing ervan.

Ons Adres

Nieuwpoortkeiweg 10A bus 001
8630 Veurne

G&H orthodontie

tel: 058.31.36.06

Open

Maandag t.e.m. vrijdag van 9u tot 18u.
Tijdens schoolvakanties tot 17u.